Tuesday, July 17, 2018

√ 21 Macam-Macam Enzim Dan Fungsinya Lengkap Dengan Gambar

macam-macam enzim dan fungsinya tersebut secara terang sebagai materi pembelajaran untuk kita semua.

Macam-Macam Enzim dan Fungsinya

Dalam ilmu biologi –khususnya terkait dengan sistem pencernaan, enzim dikelompokkan ke dalam beberapa golongan. Setiap golongan enzim ini terdiri atas beberapa jenis enzim. Adapun macam-macam enzim yang dimaksud ialah sebagai berikut:

1. Golongan Enzim Karbohidrase

Enzim karbohidrase ialah golongan enzim yang berfungsi memecah rantai sakarida dalam proses pencernaan karbohidrat. Macam-macam enzim yang masuk ke dalam golongan ini antara lain:
  1. Enzim pektinase ialah enzim yang berfungsi mengurai petin menjadi senyawa asam pektin.
  2. Enzim maltosa ialah enzim yang berfungsi mengurai maltosa menjadi senyawa glukosa.
  3. Enzim amilase ialah enzim yang berfungsi mengurai amilum atau polisakarida menjadi senyawa maltosa, yakni senyawa disakarida.
  4. Enzim sukrosa ialah enzim yang berfungsi mengurai sukrosa menjadi senyawa glukosa dan juga fruktosa.
  5. Enzim laktosa ialah enzim yang berfungsi mengurai senyawa laktosa menjadi senyawa glukosa dan juga galaktosa.
  6. Enzim selulose ialah enzim yang berfungsi mengurai selulosa atau polisakarida menjadi senyawa selabiosa atau disakarida.

2. Golongan Enzim Protease

Enzim protease ialah golongan enzim yang berfungsi dalam proses pencernaan protein. Macam-macam enzim yang masuk ke dalam golongan ini antara lain:
  1. Enzim peptidase ialah enzim yang berfungsi mengurai senyawa peptide menjadi senyawa asam amino.
  2. Enzim renin ialah enzim yang berfungsi mengurai senyawa kasein dan susu.
  3. Enzim tripsin ialah enzim yang berfungsi mengurai pepton menjadi senyawa asam amino.
  4. Enzim galaktase ialah enzim yang berfungsi mengurai senyawa gelatin.
  5. Enzim entrokinase ialah enzim yang berfungsi mengurai senyawa pepton menjadi sentawa asam amino.

3. Golongan Enzim Esterase

Enzim esterase ialah golongan enzim yang berfungsi dalam mengurai senyawa-senyawa ester. Macam-macam enzim yang masuk ke dalam golongan ini antara lain:
  1. Enzim lipase berperan dalam mengurai lemak menjadi senyawa gliserol dan juga asam lemak.
  2. Enzim fostatase berperan dalam mengurai suatu ester dan mendorong terjadinya pelepasan asam fosfor.

Selain digolongkan menurut jenis senyawa yang diurainya, enzim juga digolongkan menurut proses metabolisme atau tipe reaksi kimia yang dikatalis. Macam macam enzim yang dimaksud tersebut antara lain:
  1. Enzim katalase ialah enzim yang berfungsi dalam membantu mengubah hidrogen peroksida menjadi H2O (air) dan O2 (Oksigen).
  2. Enzim oksidase ialah enzim yang berfungsi mempercepat penggabungan oksigen (O2) pada substrat tertentu yang disaat bersamaan juga mereduksikan oksigen (O2)  sehingga membentuk air (H2O).
  3. Enzim karbosilase ialah enzim yang berfungsi dalam mengubah asam organik secara bolak balik. Contohnya: mengubah asam piruvat menjadi assetidehida yang dibantu oleh karbosilase piruvat.
  4. Enzim desmolase ialah enzim yang berfungsi dalam membantu pemindahan /penggabungan ikatan karbon. Contoh: aldolase diubah dalam pemecahan fruktosa menjadi gliseraldehida dan dehidroksiaseton
  5. Enzim peroksida ialah enzim yang berfungsi dalam membantu oksidasi senyawa fenolat, sedangkan dari oksigen yang digunakan, diambil dari H2O2.
  6. Enzim hidrase ialah enzim yang berfungsi menambah atau mengurangi air (H2O) dari senyawa tertentu tanpa menyebabkan terurainya senyawa yang bersangkutan.
  7. Enzim dehidrogenase ialah enzim yang berfungsi dalam memindahkan hidrogen dari suatu zat ke zat yang lainnya.
  8. Enzim transphosforilase ialah enzim yang berfungsi dalam memindahkan H3PO4 dari molekul satu ke molekul yang lainnya yang dibantu oleh ion Mg2+.

Demikianlah pemaparan menganai macam-macam enzim dan fungsinya. Perlu diingat bahwa enzim-enzim tersebut dapat dijumpai di seluruh badan manusia. Sesuai dengan sifat-sifatnya, masing-masing enzim tersebut bekerja pada substrat tertentu baik itu yang bersifat asam maupun basa. Semoga bermanfaat.
Sumber http://www.ebiologi.net